Muut tapahtumat

Tiedejulkaisemisen päivät 8-9.10.2019

Tiedejulkaisemisen päivillä keskustellaan monipuolisesti tiedejulkaisemiseen liittyvistä aiheista, kuten avoimesta julkaisemista, vertaisarvioinnista, markkinoinnista, toimitusprosesseista ja tiedepolitiikasta. Kaksipäiväinen tapahtuma on tarkoitettu kaikille tiedejulkaisemisesta kiinnostuneille: kustantajille, tutkijoille, toimittajille, yliopistokirjastoille, tiede- ja valtionhallinnolle. Tapahtuma järjestetään Tieteiden talolla, osoitteessa Kirkkokatu 6.

Ohjelma aikatauluineen sekä linkki ilmoittautumislomakkeelle löytyvät täältä. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 1.10.2019.

Hanken Svenska Handelshögskola

Hanken järjestää torstaina 24.10.2019 klo 13:00 alkaen kilpailukieltosopimuksia käsittelevän luentotilaisuuden. Paikka: Arkadiankatu 22, sali 210, 2. kerros. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. Ennakkoilmoittautumista ei vaadita. Luento pidetään englanniksi.

Ohjelma:

Klo 13.00 Professori emeritus  Reinhold Fahlbeck, Lundin yliopisto Employee non-compete clauses – To have or not to have, that is the question, Yesterday – Today – Tomorrow

Klo 13.50 Yhteiskunta-asioiden päällikkö Vesa Vuorenkoski, Akava Comment from a Finnish perspective

Keskustelua

Kysymys työsopimuksen määräyksin rajoittaa työntekijän mahdollisuuksia työsuhteen päätyttyä harjoittaa toimintaa joka kilpailee aikaisemman työnantajan kanssa on erittäin ajankohtainen ja kiistanalainen. Viime vuosina on useissa maissa rajoitettu kilpailukieltosopimusten käyttöä, ja Ruotsissa on vuonna 2015 solmittu yksityiskohtainen keskitetty työmarkkinasopimus kilpailukieltojen käytöstä.

Suomessa Työ- ja elinkeinoministeriön asettama työryhmä on 14.08.2019 antanut mietintönsä asiassa ja Suomen uusi hallitus on ilmoittanut aikovansa uudistaa lainsäädäntöä.

Reinhold Fahlbeck on Lundin yliopiston oikeustieteen professori emeritus. Fahlbeck on sen lisäksi toiminut vierailevana professorina mm. Jagellon yliopistossa Puolassa, Sofia yliopistossa Japanissa ja Stanford Law School’issa USA:ssa. Viime vuosina Fahlbeck on laajasti tutkinut yrityssalaisuuksia ja kilpailukieltoja. Hänen laaja julkaisutoimintansa täydentyi tänä vuonna kun hänen kirjoittamansa kirja Lagen om företagshemligheter: en kommentar och rättsöversikter julkaistiin.

Lisätietoja antaa Harry Salonaho, kauppat.tri, Hanken, puh 0504425305, harry.salonaho@elisanet.fi

Kansainvälinen järjestö ISLSSL

ISLSSL:n (International Sociaty for Labour and Social Security Law) Euroopan aluekongressi järjestetään 2-4.9.2020 Lissabonissa. Ilmoittautuminen on jo auki. Lisätietoja aluekongressin verkkosivuilta (täältä).